mijn gastgezin

18 januari 2018

het Nederlandse gedeelte begint weer iets verder

Da ich nur zwei Wochen bei meiner jetzigen Gastfamilie bleibe, wollte ich sie eben ein bisschen vorstellen. Ich habe mich extra für eine Organisation entschieden die Gastfamilien hat. Ich denke das man eine Kultur nur dann richtig kennen lernen kann wenn man mitten drin ist. Und wo erlebt man das besser als im Familienleben. Meine Gastfamilie ist keine typische afrikanische Familie. Meine Gastmutter ist geschieden und musste schon früh alleine für ihre Kinder sorgen. Sie hat vier Kinder von denen drei noch Zuhause wohnen. Aber nur zwei sind glaub ich leibliche Kinder. Es kommt in Afrika oft vor das nicht leibliche Kinder mit im Haus leben und sich dann um den Haushalt kümmern. Im Gegenzug bezahlt meine Gastmutter die Schule und sorgt für tagtägliche Sachen. Ihre Tochter studiert weiter weg und wohnt nicht mehr Zuhause. Ihr Sohn ist zwölf und geht zur Schule. Die anderen beiden sind was älter und kümmern sich um den kompletten Haushalt. Meine Gastmutter braucht sich eigentlich um fast nix zu kümmern. Kinder hören in Afrika viel besser auf ihre Eltern als bei uns. Sobald sie etwas haben möchte wird nach den Kindern gerufen und die bringen es dann. Auch wenn es nur ein Glas Wasser ist oder sie die Nägel gemacht haben möchte. Sie fanden es auch sehr merkwürdig das ich meine Eltern nicht um Erlaubnis gefragt habe. Schließlich bleiben die Eltern verantwortlich bis die Kinder verheiratet sind. Zum Glück ist das bei uns anders.

Ich verstehe mich sehr gut mit meiner Gastfamilie. Vielleicht auch weil ich versuche mich so gut wie möglich an zu passen. So esse ich mit meinem Fingern und bin ich mit gegangen aufs Land um das Stück Feld was sie haben um zu pflügen. Natürlich ohne >Maschinen. Was zu allgemeiner Belustigung führte weil man hier nicht so oft Muzungu (Weiße) auf dem Feld arbeiten sieht. Aber so lernt man sich auch besser kennen. Als es dann plötzlich stark angefangen hat zu regnen haben wir uns in eine Häuserruine geflüchtet. Wo wir dann die nächsten Stunden gesessen haben. So was erlebt man nicht in einem vier Sterne Hotel.

Weil ich das sporten sehr vermisse habe ich mein eigenen kleines Sportprogramm für im Haus. Bei dem man trainieren kann ohne Apparate. Vorher hat meine Gastmutter sämtliche Ideen bedacht um mir etwas Bewegung zu gönnen. Wir sind dann öfters spazieren gegangen oder bin mit in die Stadt gegangen zum einkaufen. So langsam wird es aber mit der Freiheit. Ich bin die erste Weiße die bei ihnen im Haus wohnt und sie finden es sehr wichtig das ich mich wohl fühle. Und tun dafür auch alles. Aus dem Grund bin ich am Sonntag auch mit in die Kirche gegangen um ihnen auch etwas zurück zu geben.

Soviel über meine Gastfamilie. Ansonsten fühle ich mich ganz gut und bin inzwischen auch einigermaßen eingewöhnt. Am Wochenende gibt es einen neuen Bericht über meine jetzige Arbeit. Und am Freitag ziehe ich dann endlich nach Mzambazi wo dann alles wieder von neuem anfängt. Bis dahin versuche ich trotz des Regens keinen Rost an zu setzen.

Ihr dürft gerne wieder eine Nachricht hinterlassen da freue ich mich immer drüber.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omdat ik maar twee weken bij mijn gastgezin verblijf wilde ik hun ook even voorstellen. Ik heb extra voor een organisatie gekozen die met gastgezinnen samen werkt. Ik denk dat je de cultuur van een land pas goed leert kennen als je er ook echt tussen zit. Vanuit het gezinsleven beleef je het echte Afrikaanse leven. Mijn gastfamilie is geen typisch Afrikaans gezin. Mijn gastmoeder is gescheiden en moest die kinderen alleen groot brengen en ernaast nog werken Zij heeft vier kinderen waarvan drie nog thuis wonen. Maar volgens mij maar twee biologische kinderen. Het komt vaak voor dat kinderen bij anderen in huis wonen om bij de huishouding te helpen. Haar dochter studeert iets verder weg en woont niet meer thuis. Haar eigen zoon is rond de 12 en gaat naar school. Voor een Afrikaanse moeder heeft zij een heel liefdevolle relatie met haar zoon maar laat ook zin dat zij de vaderrol over kan nemen. Die twee, die volgens mij niet-biologische kinderen zijn, doen het huishouden. Mijn gastmoeder heeft daar nauwelijks omkijken naar. Ook luisteren kinderen in Afrika veel nauwkeuriger naar hun ouders. Zij vonden het ook raar dat ik mijn ouders niet heb gevraagd of ik naar Afrika mocht. Omdat ik toch nog niet getrouw was. Dan gaat de zeggenschap over op de echtgenoot. Gelukkig zijn Europese rouwen iets zelfstandiger. Op de andere kant is het heel handig. Zij hoeft maar te roepen en het wordt haar alles gebracht of bijvoorbeeld de nagels gedaan.

Ik kan heel goed opschieten met het gezin misschien ook omdat ik probeer zo veel mogelijk het zelfde te doen als hun. Vanaf dag twee eet ik alleen nog met mijn vingers. Toen zij naar hun grond gingen ben ik mee geweest om op het veld te werken. Dit vonden zij heel grappig. Zij (en de buren) hadden nog nooit een Muzungu (een blanke) op het veld zien werken. Maar dit maakt ook dat ik snel een band met hun kreeg. Tijdens het werken begon het op eens heel haard te regen en wij hebben ons in een verlaten huis gevlucht. Zo dingen maak je anders niet mee. Omdat ik het sporten erg mis, ben ik begonnen met mijn eigen klein programma in huis. Mijn gastbroer dacht mij uit te moeten dagen maar dat verliep voor hem anders dan gedacht. Ik had de volgende dag wel behoorlijk spierpijn. Zij vinden het nog steeds raar dat ik ook een beetje mijn eigen gang wil gaan. Vooral omdat ik bewegingen tekort kwam had mijn gastmoeder al manieren bedacht om mij mijn energie kwijt te kunnen. Ook al ben ik de eerste Muzungu die hier verblijft doen zij hun best om een fijne plek voor mij te creëren. Uit die reden ben ik ook zondag mij naar de kerk geweest om hun mijn respect te laten zien. En eigenlijk was het ook geen vraag of ik mee zou gaan.

Zoveel over mijn gastgezin. Verder gaat het goed met mij. Aanstaand weekend komt er nog een verslag over mijn werk. Woensdag verhuis ik dan eindelijk naar Mzambazi en begint alles weer opnieuw. Jullie mogen graag een berichtje achter laten. Groetjes

1. Lisette:
    18 januari 2018
    Leuk verhaal weer Sarah !
    Werken op het land ....naar de kerk .....goed bezig hoor 😄
    Goed dat je gastmoeder zo zuinig op je is , die laten je niet meer gaan volgende week 😉
    Leuke foto’s , het eten ziet er heerlijk uit 😜
  2. Anja:
    Hallo Sarah.
    Ich freue mich immer über einen neuen Eintrag von dir. Es ist schön neues zu hören und zu sehen. Pass auf dich auf und erweitere deinen und meinen Horizont 😘
  3. Nasi:
    18 januari 2018
    Wie süß du in dem gelben dress aussiehst. Richtig seriös.
    Aber echt total schön. Solltest du öfter tragen sowas. Steht dir super gut!
  4. Leoni:
    20 januari 2018
    Fijn dat je goed op kan schieten met het gezin. En wie weet vindt je op volgende plek wel een nieuw sportmaatje.