Livingstonia - even iets anders

28 februari 2018

Nachdem ich kaum noch dran geglaubt habe, konnte der Ausflug nach Livingstonia doch noch stattfinden. Leider in meiner letzten Woche, aber besser als gar nichts. Also ging es nach dem Abschiedsessen mit den Priestern am Sonntag, mit dem Nachtbus nach Mzuzu. Und weil der Bus eher los fuhr als das letzte Mal, war ich bereits um fünf in Mzuzu. Im Dunkeln, genau das was man als weiße Frau nicht möchte. Alleine im Dunkeln auf einer Busstation. Der nächste Minibus war schnell gefunden. Allerdings war ich der erste Fahrgast. Und der Fahrer war auch schnell wieder verschwunden. Aber ich bin ja optimistisch und habe erstmal meine Berichte online gesetzt, ich hatte ja endlich wieder Internet. Für afrikanische Begriffe war der Bus auch relatief schnell gefüllt, den die Minibusse fahren nur wenn sie voll sind und ging es nach Chitimba. Vorbei an einer wunderschönen Natur, mit vielen Hügeln und noch viel mehr grün. Man kam sich mehr vor als wäre man in Irland oder Schottland als in Afrika. Auch weil die Temperaturen nicht wirklich afrikanisch waren, aber ich hatte leider keinen Pullover mitgenommen. Erst als der See auftauchte wurde das Bild etwas verstört. Als dann auch noch Paviane am Straßenrand auftauchten war ich doch ganz schnell wieder in Malawi. Und so sammel ich immer mehr exotische Tiere, es sind dann vielleicht nicht „the big five“ aber die gibt es ja auch überall.

Einmal in Chitimba angekommen wurde meine Geduld ziemlich auf die Probe gestellt, ich bin extra diese Tage gefahren weil dann der Krankenwagen von Livingstonia mich mit nehmen würde ab der Stelle wo der Bus mich absetzt. Die Strecke ist ziemlich schwierig und es sind kaum andere Transportmöglichkeiten zu finden. Nachdem ich um acht in Chitimba war, habe ich um zehn doch mal angerufen wie das denn aussehe mit dem abholen. Da habe ich erst erfahren das der Krankenwagen frühstens um zwei kommen würde. Also schlussendlich doch selbst einen Transport nach Livingstonia geregelt. Und so ging es 40 min wiedermal auf der Ladefläche von einem Transporter die schwieriger Straße hoch nach Livingstonia. Während ich am Warten war, habe ich einen anderen Muzungu kennen gelernt. Kurby, kommt aus Kanada, hat aber chinesische Eltern. Ihn konnte ich überreden um in die gleiche Lodge zu fahren als ich. So muss man zumindest nicht alleine essen. Das war auch ganz gut so, wir sind nämlich die einzigen beiden Gäste. Einmal auf der Mushroom Farm angekommen wollte ich nur noch ins Bett, ich war schließlich seit zwei schon unterwegs. Ich habe hier ein Safarizelt gebucht mit einem riesigen Bett. Und wirklich super bequem. Zur Beleuchtung gibt es an beiden Seiten Kerzen, total romantisch. Nach einer kurzen Pause habe wir uns aufgemacht um den Stadtkern zu erkunden. Livingstonia ist geschichtsträchtig sehr wichtig für Malawi und wenn man schon mal hier ist sollte man sich so ein paar Sachen auch angucken. Unterwegs haben wir auf dem Gelände der Lodge auch noch einige Affen gesehen die gar nicht mal so scheu sind und mir heute Morgen beim Zähneputzen auch Gesellschaft geleistet haben. Im Stadtkern haben wir uns das Krankenhaus und die Kirche angeguckt und damit den Kulturteil für diese Tage erledigt. Abends gab es richtig leckeres Muzungu-Essen ganz ohne Ishima. Und weil es inzwischen angefangen hatte zu regnen habe ich mir noch einen warmen Kakao gegönnt. Auch das erste Mal in Afrika.

Die Mushroomfarm ist sehr ökologisch eingestellt. Die Küche ist vegetarisch und es gibt nur ein Abendessen, dieses wird aber traditionell auf Feuer gekocht. Beim Frühstück und Mittagessen gibt es aber ausreichend Auswahl. Es gibt Komposttoiletten bei denen ich mir erst mal durchlesen musste, wie diese funktionieren und eine richtige Dusche mit warmen Wasser. Dazu eine spektakuläre Aussicht vom Zelt oder auch von der Terrasse. Also ein bisschen wie im Paradies.

Heute hatte ich mich angemeldet zu einer Wanderung mit einem Guide um das Chombe plateau zu erklimmen. „Pünktlich“ um halb zehn ging es los. Die ersten zehn Kilometer waren auch nicht so ein Problem, der Himmel war bedeckt (was mich morgens noch gestört hat, ich aber später dankbar für was und warm ist es schließlich trotzdem). Immer mit dem Ziel vor Augen aber leider auch in der Sicherheit das ein enormer Höhenunterschied überwunden werden musste. Anschließend ging es zur Besteigung und zwischenzeitlich war ich mir nicht ganz sicher ob das so eine super Idee gewesen ist. Ich wurde einmal oben angekommen aber durch eine spektaküläre Aussicht entschädigt. Auf Fotos kommt es nicht annähernd so großartig rüber wie es war. Nachdem wir von einer Nebelwand überrascht wurden, die aber nach fünf Minuten auch schon wieder verschwunden waren und ungefähr 20 Regentropfen riss die Wolkendecke doch noch auf aund hatten wir wunderschönes Wetter. Dieses war auf dem Rückweg auch noch so schön das meine bereits verbrannte Nase wieder etwas zuviel Sonne abbekommen hat. Es konnte ja auch keiner ahnen das es noch so schön wird. Wir hatten eine Regenschirm dabei, aber keine Sonnencreme. Nach ziemlich viel Fotos, ziemlich erschöpft und drei Liter Flüssigkeit verloren zu haben waren wir wieder zurück. Nach einer waren Dusche haben Kurby und ich den Nachmittag mit etwas Leckerem zu trinken und einer tollen Aussicht im Schatten genossen. Anschließend habe ich den geschenkten Schokoriegel von ihm in der Hängematte genossen. Also alle Möglichtkeiten hier völlig ausgenutzt. Während ich das hier schreibe, warten wir aufs Esen. Morgen früh geht es dann früh wieder zurück da die Fahrt nach Mzambazi mindestens sieben Stunden dauert und man nie weiß wie lange man so warten muss. Sobald ich in Mzuzu im Bus sitze, werde ich versuchen diesen Bericht mit was Fotos online zu setzen.

Nadat ik er al nauwelijks nog hoop had, dat het te realiseren was, ging het uitje naar Livingstonia toch noch door. Jammer genoeg pas in mijn laatste week maar het was niet anders te regelen. En ook wel even fijn om helemaal weg te zijn en zich niet bezig te houden met het ziekenhuis of de problemen in het dorp. Na afgelopen week kwam mij dit ook wel heel gelegen. Zo ging het zondag nacht naar het afscheidseten met de priester met de nachtbus naar Mzuzu. Omdat deze eerder vertrok dan verwacht was ik al om vijf uur in Mzuzu. En het was nog donker. Niet het beste idee voor een blanke vrouw die alleen op pad is. Het volgende busje was snel gevonden maar buiten mij was er nog niemand en ook de chauffeur was gelijk weer verdwenen. Maar ik blijf altijd positief en ga ervan uit dat het wel goed komt. Dus eerst mijn blog bij gewerkt. Uiteindelijk was het busje ook sneller vol dan verwacht en konden wij naar Chitembe vertrekken. Het ging drie uur over goede wegen en door heel mooie groene landschap. Door al die heuvels leek het meer op Ireland of schotland dan Malawi. Pas toen het meer zichtbaar werd, bleek het toch echt Malawi te zijn. Toen er dan ook nog bavianen aan de rand van de weg zaten was wel duidelijk dat dit niet schotland kon zijn. Het zijn misschien niet “the big five” maar zo verzamel ik steeds meer exotische dierontmoetingen hier in Malawi.

Toen wij een keer in Chitimba gearriveerd waren moest ik behoorlijk veel geduld hebben. De ambulance die mij moest oppikken kwam maar niet opdagen. Toen ik naar twee uur wachten belde, bleek dat deze pas in de middag zou komen. Dus dat ik nog vier uur moest wachten. De reden dat er de ambulance van Livingstonia geregeld werd, was omdat de wegen omhoog naar Livingstonia heel slecht zijn en de bestuurders heel veel ervaringen met de weg moeten hebben. Maar uiteindelijk heb ik samen met Korby toch maar eigen vervoer geregeld. Korby komt uit Canada en ik had hem ontmoet terwijl wij allebei op vervoer aan het wachten waren. Ik had hem overgehaald om ook naar de Mashroomfarm te komen zodat ik niet alleen hoefte te eten. Dit bleek ook wel handig te zijn. Wij zijn namelijk de enigste twee gasten. Toen wij 40 minuten achter op een vrachtwagen hadden gezeten bereikten wij de Mashroom farm en ik wilde alleen nog naar bed. Ik was al sinds twee uur vroeg op pad. Ik had een safaritent geboekt met een heel leuk groot bed. Omdat er geen elektriciteit is in de tenten, gebruiken zij kaarsen om wat licht te hebben. Dat is best leuk en heel romantisch.

Na een pauze hebben wij samen een wandeling gemaakt naar het centrum van Livingstonia. Deze stad is wat de geschiedenis betreft, heel belangrijk voor Malawi en wij wilden tenslotte ook een beetje cultuur mee maken. Op weg naar het centrum kwamen wij op het terrein van de logde nog wat apen tegen die vandaag ook in de buurt waren toen ik mijn tanden aan het poetsen was. Best leuk om je tanden te poetsen met apen op twee meter afstaand. Ik hoopte wel dat ik ze niet ochtend in de tent heb zitten. S´avonds hadden wij toen heel lekker Muzungu-eten, helemaal zonder Ishima en heb de dag afgesloten met een warme chokoladenmelk omdat het ondertussen aan het regenen was. Ook het eerste keer in Afrika dat ik dit drink.

De Mushroomfarm probeert een okologisch bestaan te creëren. De keuken is helemaal vegetarisch en er is maar een keuze voor diner. Dit wordt traditioneel op vuur gekookt en smaakte beide keren heel lekker. Voor het ontbijt en lunch zijn er uitgebreid keuzes.

Zij hebben composttoiletten waar ik eerst de beschrijving moest lezen voordat ik wist hoe je ze moet gebruiken. Verder hebben zij een echte douch met warm water. En een heel mooi uitzicht vanaf de tent op het terras. Dus een beetje als in een paradijs.

Vandaag had ik mij aangemeld voor een wandeling met een tuide om het chombe platou te beklimmen. „Precies op tijd“ zijn wel rond half tien vertrokken. De eerste tien kilometers waren ook nog geen probleem. Er waren best veel wolken, wat ik in begin best jammer vond maar later wel kon waarderen. Altijd het doel voor ogen maar ook wetend hoeveel meters aan hoogteverschil nog te overbruggen waren. Het platou is op een hoogte van 1300m. Toen echt het „klimmen“ begon wist ik tussendoor niet meer zeker of dit wel de goede beslissing was geweest. Maar uiteindelijk bereikten wel de top. En leek het spectaculaire uitzicht de moeite wel waard geweest te zijn. Op foto's is het moeilijk te laten zien, hoe gigantisch het uitzicht was. Nadat wij opeens door nevel omgeven waren, die heel snel weer vertrok en ook 20 druppels regen waren gevallen, kwam toch noch de zon ter voorschijn. Zodat ik de uitzicht ook nog met heel mooie weer kon bekijken. Op de terugweg hadden wij zo mooi weer dat mijn neus, die al door de zon was aangetast nog een beetje te veel zon heeft gezien. Maar wij hadden er niet op gerekend dat er nog zon ging komen. Wij hadden een paraplu mee genomen maar niets voor de zon. Na heel veel foto's, best vermoeid en minst drie liter vocht minder waren wij weer terug. Na een douch hebben Kurby en ik de namiddag met iets lekkers te drinken een een heel mooi uitzicht in de schaduw genoten. Aansluitend heb ik de chocola die ik van hem heb gekregen in de hangmat genoten, weer met een mooi uitzicht. Dus van alle faciliteiten gebruik gemaakt. Morgen gaat het op tijd weer terug omdat je maar nooit weet hoe lang het duurt. Zodra ik in Mzuzu in de bus zit ga ik proberen dit verslag met wat foto's op mijn blog te plaatsen.