vakantie

8 maart 2018

Das ist jetzt mein letzter Bericht aus Malawi. Morgen geht es nach Hause. Wird auch Zeit denn morgen läuft mein Visum ab. Aber auf auf der Rückfahrt sollte nicht so viel passieren ich plane sehr viel Zeit an. Schon merkwürdig vor einer Woche war ich noch am Arbeiten und jetzt habe ich schon ne Woche Urlaub hinter mir.

Die Abfahrt von Mzambazi ist mal wieder anders verlaufen als geplant. Nachdem wir zwei Stunden mitten in der Nacht gewartet haben, stellte sich heraus das kein Bus kommen würde sondern ich nur einen klapprigen total überfüllten Minibus nehmen konnte. Der war aber nicht geschaffen für die Straßenverhältnisse und so dauerte die holprige Fahrt eingequetscht zwischen Menschen und der Wand vom Bus für mein Gefühl etwas zu lang. Von den Strapazen der Fahrt konnte ich mich drei Tage in Nhkata Bay erholen. In meiner geräumigen Hütte mit eigener Veranda, Terrasse und Zugang zum Wasser. Gerade die ersten beiden Tage habe ich die Ruhe sehr genossen und mich ein bisschen zurück gezogen. Ganz alleine war ich aber nicht. Einmal bekam ich Besuch von einem Waran der sich auf dem Stein sonnte auf dem ich kurz vorher noch gesessen hatte und auch Affen kamen mehrmals vorbei. Zusammengefasst habe ich die Tage verbracht mit schwimmen, schnorcheln und relaxen. Natürlich auch mit leckerem Essen und dem ein oder anderen Smoothie. Einmal habe ich mich auch im stand up paddeling versucht. Das stand up klappte auch ganz gut aber das paddeling ging dann nicht mehr.

Nachdem ich im Vorhinein etwas Bedenken hatte, konnte ich dem Wasser nicht widerstehen und gerade wenn man Buntbarsche mag ist der See ein Paradies. Taucherbrille auf und man hat das Gefühl in einem Aquarium zu schwimmen. Mit dem entsprechen Temperaturen.

Von da aus sollte es mit der Fähre in zwei Tagen nach Monkey Bay gehen. Die Kabine auf der Fähre hatte ich schon früh gebucht. Jedoch stellte sich am Tag vorher heraus das die Fähre wohl kaputt ist und jetzt ein anderes Schiff eingesetzt wird. Naja man ist ja flexibel geworden in Afrika also erst mal hin und dann mal sehen. Es war dann eher ein Frachtschiff als eine Fähre auf dem es genauso viel Stühle gab als in einem Bus aber wesentlich mehr Menschen. Und wie in Afrika üblich wurde auch wieder alles transportiert. Gemüse, Obst, getrockneter Fisch, lebende Hühner, Matratzen und Küchenutensilien. Ich bekam einen Stuhl zugeteilt, es gab eigentlich keinen Platz für meinen Rucksack wo er beaufsichtigt stehen könnte also auch noch zu mir und da sollte ich dann die nächsten 32 Stunden verbringen. Nachdem ich mit ein paar körperlichen Unzulänglichkeiten zu kämpfen hatte und die Nacht vor der Kapitänsbrücke auf dem nackten Boden verbracht hatte, habe ich meine Pläne kurzfristig geändert und bin in Senga Bay ausgestiegen. Nach immerhin 26 Stunden auf dem Boot. Hier habe ich die letzten beiden Tage in einem Guesthouse verbracht.

Senga Bay ist ein typisches Fischerdorf und während ich das hier schreibe, werden grad die letzten Fischerboote auf den See gebracht. Morgen früh kommen sie dann mit gefüllten Netzen zurück. Der Strand sieht aus wie ein afrikanischer Strand aussieht an dem es nicht so viele Touristen gibt. Nicht wirklich ausgeräumt. Und es ist schon irgendwie komisch wenn man schwimmen ist und nebenan wäscht einer seiner Wäsche vor allem weil dann auch die derzeitige Kleidung gewaschen wird und die Männer dann plötzlich nackt neben einem stehen.

Gestern haben wir ein Boot gemietet um bei einer entfernten Lodge zu Mittag zu essen. Das ist einfacher als hier den Landweg zu benutzen und ein Vorteil wenn es noch andere Weiße in der gleichen Lodge gibt. Heute bin ich hier alleine.

Nachdem ich erst heute morgen die Waraninsel besichtigt habe, super schöne Aussicht aber nicht ein Waran, war ich danach in der Nähe der Insel schnorcheln. Wieder ein super Erlebniss wenn man Buntbarsche mag vorallem weil wir die auch gefüttert haben und ich so von großen Mengen umgeben war. Mein Guide hat leider den Fehler gemacht und gesagt ich könnte so lange schnorcheln wie ich wollte. Haha wenn der wüsste das ich in meiner Jugend die meisten Urlaube mit dem Kopf unter Wasser verbracht habe… Nach drei Stunden hatte ich dann etwas Mitleid und meinte er solle mal sagen wann wir zurück müssten. Da war er dann doch ziemlich erleichtert. Ansosnten war auch hier ausruhen, Wetter/Temperaturen genießen und schwimmen angesagt. Auch mal ganz schön weil der See eine wirklich tolle Temperatur hat und auch keine großen Wellen weil es eben ein See ist. Morgen früh nochmal ein letztes Mal schwimmen und dann geht es nach Hause.

……………………………………………………………….

Dit is nu definitief mijn laatste verslag uit Malawi. Morgen gaat het terug naar huis. Dat is ook maar goed zo want mijn visa loopt morgen af. Maar ik verwacht niet dat op de terugreis nog veel gaat gebeuern. Ik reken meer dan voldoende tijd in en dan moet dat gaan lukken. Toch een beetje raar. Een week gegelegen was ik nog aan het werk en nu is mijn vakantie al bijna afgelopen. Voordat mijn vakantie kon beginnen verliep de reis vanuit Mzambazi natuurlijk niet zo als geplant. Nadat wij midden in de nacht, in heel mooie maanschijn twee uur op de bus hadden gewacht, bleek dat er alleen een heel oude krakkemikkige, overvolle minibus naar Mzuzu ging vertrekken. Dus dan maar deze. Klemgezet tussen te veel mensen en de muren van de bus was de rit niet echt fijn. Ook omdat het busje eigenlijk te slecht was voor de toestand van de weg. Maar goed ik had voldoende tijd om in Nhkata bay weer bij te komen van de strapatsen. Hier had ik mijn eigen leuk hutje met eigen veranda, terras en toegang tot het water. Heel fijn om zich een beetje terug te kunnen trekken. Ik had nog niet zo veel behoefte aan al die mensen. Een helemaal alleen was ik ook niet. Een keer kwam er een monitor lizard (de Nederlandse naam weet ik nog steeds niet) op bezoek en ook niet gewild was om zo snel weer weg te gaan. En andere keren kwamen apen even langs lopen. Samenvattend kan ik zeggen, dat ik de dagen met snorkelen, zwemmen en relaxen heb doorgebracht. In begin was ik heel erg aan het twijfelen over het zwemmen maar met zo een leuke meer voor de neus kon ik dan toch niet weerstaan. Het snorkelen was heel erg leuk omdat er heel veel ciclides te zien waren. Dus duikbril op en je hebt het gevoel met je hoofd in een aquarium te zitten. Omdat ook de temperaturen erg lekker zijn. Een keer heb ik stand up paddeling uitprobeert, want ik wil alles mee nemen wat mogelijk is. Het stand up ging ook nog redelijk. Dat paddeling was dan veel ingewikkelder. Ik wordt er dus geen expert in.

En natuurlijk het lekkere eten en de een of andere Smoothie.

Vanuit da wilde ik twee dagen met een boot naar Monkey Bay gaan. Ik heb al weken gelegen een cabine geboekt om een plek te hebben voor mijn spullen en een bed om de twee nachten een beetje comfortabel te kunnen reizen. In mijn reisgids staat dat het boot al bijna een cruise lijkt. Niet echt dat boot wat ik heb gehad. Het oorspronkelijke was namelijk kapot en zo was er een alternatief. Maar dit was meer een transportschip met een paar stoelen. En er ging zoals in Afrika gebruikelijk ook weer van alles mee. Fruit, groenten, kippen, gedroogde vis, matrassen en keukenspullen. En ook nog meer mensen dan stoelen waren. Ik kreeg een stoel toegewezen. Daar zat ik dan met mijn backpack omdat er geen veilige plek was, voor de komende 32 uur. Nadat ik behoorlijk buiklachten had gekregen en ik de nacht op de kale grond in een hoekje heb doorgebracht, heb ik mijn plannen verandert en ben ik in Senga Bay uitgestapt. Dit ook pas naar 26 uur op dat schip.

Senga Bay is een typische vissersdorpje. Terwijl ik dit aan het schrijven ben, worden net de laatste bootjes naar het meer gebracht. Deze komen morgen ochtend met veel vis weer terug. Het strand ziet er zo uit als een strand in Afrika er uit ziet, als er niet veel toeristen zijn. Niet echt opgeruimd. Het is best raar als je gaat zwemmen en naast je is iemand zijn kleding aan het wassen. En omdat dan ook gelijk alle kleding wordt gewassen staan die mannen er op eens naakt.

Gisteren hebben wij een boot gehuurd om bij een andere Lodge te gaan lunchen. Dat is het voordeel als er meer mensen zijn dan wordt het gelijk heel goedkoop en makkelijker dan een auto te regelen. Sinds vandaag ben ik alleen. Nadat ik vanochtend het Lizard island heb beklommen (met heel mooie uitzichten, maar wat heb ik niet gezien? Precies, Lizards…) ben ik om het eiland gaan snorkelen. Heel gaf om zo veel ciclides te zien en deze ook te voeren. Mijn guide had het foutje gemaakt om te zeggen dat ik alle tijd had om te snorkelen. Wist hij dat ik dan de komende uren niet meer uit het water kom… Na drie uur had ik dan toch een beetje medeleden en heb aangegeven dat hij kon zeggen wanneer het tijd was om te gaan Toen bleek hij toch opgelucht. Verder breng ik ook hier mijn tijd door met zwemmen en snorkelen. En genieten van het mooie weer/temperaturen. Gewoon even relaxen. Morgen ga ik nog een laatste keer zwemmen en dan gaat het in richtig vliegveld.

1. Annemarie N:
    9 maart 2018
    Goede reis weer terug, see you soon!